De verkliga början. Namn, logotyp och rekrytering

Innan Polonia satte kurs på Östersjön under Unity Lines flagg pågick intensiva organisatoriska förberedelser bakom kulisserna. En av de personer som minns den tiden bäst är Paweł Porzycki – den första vd:n för det nybildade företaget.

– Jag hade precis återvänt från ett kontrakt i Danmark när jag fick erbjudandet att leda ett helt nytt rederi. "Hur många får chansen att bygga upp något från grunden?" fick jag höra. Det övertygade mig, berättar Paweł Porzycki.

Formellt registrerades Unity Line den 1 april 1994, och dess första kontor låg i ett litet rum i EuroAfrikas byggnad. Under en tid var vd:n… den enda anställda i det nya företaget. Paweł Porzycki ledde Unity Line i nästan åtta år. Han var två gånger vd och även operativ chef.

– Det var den mest intressanta perioden i min yrkeskarriär, minns han.

Rekrytering i en tid utan internet

Trots blygsamma startförhållanden väckte rekryteringen till Polonias besättning enormt intresse. På den tiden, när internet och mobiltelefoni ännu inte var allmänt tillgängliga, publicerades jobbannonser i tidningar – och på kort tid inkom över 1 300 ansökningar, trots att endast cirka 120 personer behövdes. Bland de sökande fanns anställda från välrenommerade hotell i Polen och utomlands.

– Till vårt team anslöt bland annat passagerardivisionens chef – engelsmannen Ronald Stone, försäljningschef – Mariusz Odkała, chef för passagerarkontoret – Grażyna Modzelewska, marknadschef – Ewa Szulc samt två absoluta mästare i köket: Marek Bormański och Wojciech Pasikowski, räknar Paweł Porzycki upp.

En entusiastisk atmosfär

I slutet av 1994 flyttade företaget sitt kontor till kontorshuset Pazim. Anställda arbetade ofta vid "kartonger" istället för skrivbord, eftersom de fortfarande väntade på de beställda möblerna.

– Det var i denna miljö som vi tog emot leverantörer av sängkläder, handdukar och porslin. Början är alltid tuff, men jag kommer aldrig att glömma den stora entusiasmen – både på bokningskontoret och ombord på färjan. Ingen tittade på klockan. Vi utvecklade vårt eget bokningssystem, byggde upp ett agentnätverk och startade en marknadsföringsavdelning. Trots de enkla förhållandena och det enorma arbetet kände vi att vi skapade något unikt, minns företagets första vd.

Tävling om logotypen

Även om företagets namn idag är välkänt, var dess val långt ifrån självklart vid den tiden.

– Jag minns inte exakt vem som kom på namnet Unity Line. Men det var träffande: kort och lätt att komma ihåg. Vi behövde också en bra logotyp, säger Paweł Porzycki.

En tävling utlystes, där det vinnande bidraget kom från den reklambyrån Oskar Wegner i Szczecin.

– Vi övervägde olika alternativ. Vi ville att logotypen skulle vara enkel och lätt att förstå för kunderna, men samtidigt framhäva företagets marina karaktär. Den valda designen kändes så originell att vi undrade om den kanske var för djärv för sin tid, förklarar Zbigniew Skarul, vd för byrån.

Logotypen i blå och turkosa nyanser blev omedelbart omtyckt och är än idag Unity Lines igenkänningstecken. De två parallella linjerna vid bokstaven ”i” symboliserar föreningen av två rederier, två länder och linjetrafiken.

Världens smaker ombord på Polonia

Redan från början var en av Polonias största styrkor dess utmärkta kök. Marek Bormański, som under 17 år lagade mat i New York för berömdheter som president George Bush, Nina Ricci och Michael Jackson, såg till att passagerarna kunde njuta av mat på absolut högsta nivå. Efter några år ersattes han av Mirosław Bobrowski, en entusiast inom carving och vinnare av prestigefyllda kulinariska utmärkelser (han är bland annat den enda polacken med både guld- och silvermedalj från Culinary Olympics samt Culinary World Cup).

– Det var just de spektakulära fruktsniderierna, de unika rätterna och de ständigt nya idéerna som gjorde att Polonias kök fick rykte om sig att vara det bästa på hela Östersjön, minns trogna resenärer.

Temakryssningar och oförglömliga baler

Tack vare kreativiteten hos kökscheferna och Unity Lines öppenhet för unika initiativ blev Polonia en plats för olika temakryssningar: jultomtekryssningar, hawaiianska, kabaré-, alla hjärtans dag- och irländska kryssningar. Nyårsbalerna till havs blev också mycket populära – och det finns gäster som har deltagit i dem i många år.

En intressant anekdot är att i december 2009 stannade färjan kvar vid Wały Chrobrego i Szczecin istället för att segla iväg, och passagerarna firade nyår… mitt i stadens hjärta.

Oförglömliga ögonblick ombord

Under Polonias långa tjänstgöring har det funnits många händelser värda att skriva in i sjöfartens historieböcker. År 1997 evakuerades en sjuk passagerare i stormigt väder av en helikopter från den polska marinen. År 2003 hölls tävlingen "Miss Western Pomerania" ombord (där den 18-åriga Kasia Twardowska vann), och 2005 välkomnade Polonia sin tvåmiljonte passagerare.

I maj 2009 genomfördes den 5 000:e resan, och flera "jubileumspassagerare" togs emot ombord – bland annat den femmiljonte i augusti 2015. Varje sådan händelse firades alltid tillsammans med besättningen och resenärerna.

Det är passionen som räknas

Unity Lines första år visar hur beslutsamhet, engagemang och vision kan leda till framgång. Polonia har varit och förblir inte bara en färja, utan också en symbol för mod att satsa på innovation, strävan efter högsta kvalitet och en vilja att möta passagerarnas behov.

I kommande delar av vår artikelserie kommer vi att utforska vidare utvecklingen av Unity Lines flotta och de viktigaste händelserna som cementerade rederiets position som en ledande aktör inom Östersjötrafiken. Stanna kvar med oss för att få veta hur företaget mötte nya utmaningar och vilka sjövägar det seglar på idag.