Inte bara Polonia! Flottans expansion

I tidigare artiklar har vi fokuserat främst på Polonia – den modernaste färjan på Östersjön i mitten av 90-talet och den nya operatörens flaggskepp. Men Unity Line begränsade sig inte enbart till Polonia. Redan 1995, parallellt med dess premiär, trafikerades rutten Świnoujście–Ystad även av två äldre fartyg: m/f Mikołaj Kopernik och m/f Jan Śniadecki.

Godstransporter

Medan Polonia lockade passagerare med sin moderna design och omfattande serviceutbud, tog Unity Line även hand om godstransporter med hjälp av två andra fartyg:

  • m/f Mikołaj Kopernik – en tåg- och bilfärja byggd på det norska varvet Trosvik Mekaniske Verksted i Brevik, ursprungligen för Polskie Linie Oceaniczne. Efter många år i olika rederistrukturer anslöt den till Unity Lines flotta i juli 1995. År 2008 såldes den till ett turkiskt rederi och fick namnet Harput.
  • m/f Jan Śniadecki – en tåg- och bilfärja byggd i Sverige vid Gotaverken Arendal för Polskie Linie Oceaniczne. Under Unity Lines flagg seglade den från andra hälften av 90-talet och satte rekord med 35 år i trafik på den polsk-skandinaviska linjen. Först i slutet av 2023 ersattes den av nya investeringar.

En riktig veteran

Jan Śniadecki blev en legend inom färjetrafiken på Östersjön och var den längst operativa färjan i den polsk-skandinaviska linjens historia. Rederiet övervägde till och med att bygga om fartyget för att stödja offshore-vindkraftsprojekt, men till slut såldes det till en grekisk köpare och fick namnet Thalassitis.

Snabb tillväxt på rutten till Ystad (1995–2007)

Efter Polonias framgång och stabiliseringen av den första flottan stärkte Unity Line snabbt sin position på huvudrutten Świnoujście–Ystad. Antalet passagerare och transporterade varor ökade stadigt. Till exempel hanterade operatören 237 000 passagerare år 2004, vilket var en ökning med 20 % jämfört med föregående säsong. Med tiden började flottan växa med nya färjor, vilket gjorde det möjligt för företaget att befästa sin marknadsposition och planera nya investeringar.

Flottan växer med nya färjor

Med den ökande efterfrågan på marknaden beslutade Polska Żegluga Morska att… köpa fartyg!

  • m/f Gryf – byggdes 1990 i Landskrona (Sverige) för en turkisk operatör. Färjan köptes av Polska Żegluga Morska och anlände till Szczecin i augusti 2004 under befäl av kapten Krzysztof Gziut. Dopceremonin hölls den 8 december 2004, där fartyget fick namnet Gryf, och gudmodern var professor Czesława Christowa från Sjöfartsakademin i Szczecin. Ursprungligen trafikerade Gryf rutten Świnoujście–Ystad, men i februari 2007 sattes den in på den nyöppnade linjen till Trelleborg. I mars 2017 firades 10-årsjubileet för denna rutt ombord på fartyget.
  • m/f Galileusz – en ro-pax-färja designad för att transportera både passagerare och fordon. Konstruktionen möjliggör smidig lastning och lossning av fordon direkt från kajen utan att störa passagerarnas komfort. Fartyget byggdes vid varvet Van der Giessen de Noord i Krimpen och seglade först under namnet Via Tirreno. I februari 2006 köptes det av EuroAfrica Shipping Lines och anlände till Szczecin den 19 juni samma år under befäl av kapten Waldemar Frankiewicz. Efter modernisering på varvet MSR Gryfia fick färjan namnet Galileusz och den 14 november 2006 seglade den sin första tur i Unity Lines färger – från Świnoujście till Ystad.

Öppning av linjen till Trelleborg

Nästa steg i företagets utveckling var öppnandet av den nya linjen från Świnoujście till Trelleborg den 7 februari 2007. Detta gjorde det möjligt för Unity Line att gradvis separera passagerartrafiken (som fokuserades på Ystad) från godstrafiken (som huvudsakligen gick till Trelleborg), vilket underlättade hanteringen av de olika transportflödena.

För att betjäna den nya rutten användes färjorna Gryf och Galileusz, samt den nya färjan Wolin, som köptes 2007.

  • m/f Wolin – ursprungligen byggd i Norge som en klassisk ro-ro-färja (roll-on/roll-off, där fordon körs på och av direkt från kajen). Efter att ha chartrats av Scandlines moderniserades fartyget och byggdes om vid Gdańsk Remontowa-varvet, där det omvandlades till en passagerar-, bil- och tågfärja. Från september 2002 seglade det under namnet Sky Wind på rutten Turku–Stockholm. År 2007 köptes fartyget av PŻM-gruppen. Dopceremonin för Wolin hölls den 8 oktober 2007 i Szczecin, och gudmodern var Maria Radwańska, chef för försäkringsbolaget TUiR Warta. Bara några dagar senare började färjan sina reguljära resor på linjen Świnoujście–Trelleborg.

Utbyte av äldre enheter

År 2007 beslutade EuroAfrica att ersätta den åldrande Mikołaj Kopernik. Den nya färjan, som fick namnet Kopernik som en hyllning till sin föregångare, tog över rutten till Ystad.

  • m/f Kopernik – en passagerar-, bil- och tågfärja som sjösattes för första gången 1977 som Rostock. År 1993 genomgick fartyget en omfattande ombyggnad. Sedan 1999 seglade det under namnet Star Wind, och 2005 som Vironia. Ett nytt kapitel i dess historia inleddes den 31 oktober 2007 när EuroAfrica köpte färjan och döpte om den till Kopernik. Kort därefter började den trafikera rutten Świnoujście–Ystad i Unity Lines färger. Intressant nog var en av dess befälhavare kapten Elżbieta Drożdżowska-Smulewicz – en av de få kvinnliga kaptenerna inom polsk sjöfart. År 2008 började Kopernik transportera järnvägsvagnar på uppdrag av PKP Cargo. Sin tjänst under Szczecin-rederiets flagg avslutade den den 27 februari 2019.

Skania dyker upp på rutten

Samtidigt som Kopernik köptes (2007) letade PŻM och Unity Line efter ytterligare ett fartyg för att avlasta den populära Polonia. Efter att ha övervägt erbjudanden från olika europeiska rederier föll valet på det italienska fartyget Eurostar Roma (som tillhörde rederiet Grimaldi). Efter modernisering och namnbyte till Skania började färjan trafikera rutten till Ystad 2008. Detta var ett ytterligare steg i att stärka Unity Lines position som en operatör med en modern och mångsidig flotta.

Idag, precis som tidigare, fokuserar företaget på en strategi som balanserar passagerarnas och godstransportörernas behov samtidigt som det tar hänsyn till miljön. Detta innebär att fler spännande kapitel i Unity Lines historia väntar. Stanna kvar hos oss – snart publicerar vi den sista artikeln i vår jubileumsserie!