Mot framtiden. Nya utmaningar

Inom några år efter Polonias debut utvecklades Unity Line till en dynamiskt växande operatör med en flotta som kunde möta både passagerar- och godstransportbehov. De äldre färjorna Mikołaj Kopernik och Jan Śniadecki utgjorde en stabil grund för flottan från första början, medan nya förvärv – Gryf, Galileusz, Wolin, den nya Kopernik och Skania – gjorde det möjligt för företaget att anpassa sig till de ständigt föränderliga marknadskraven.

Snabba och moderna Skania

Efter framgångarna med öppnandet av linjen till Trelleborg och flottans expansion med fartyg som Gryf och Galileusz behövde Unity Line ytterligare ett fartyg för att komplettera sitt passagerar- och godstransportutbud. Valet föll på färjan Eurostar Roma från det italienska rederiet Grimaldi Ferries, som Polska Żegluga Morska köpte 2008 och moderniserade vid varven i Szczecin och Gdańsk.

Den 28 augusti 2008 hölls en högtidlig dopceremoni för färjan vid Wały Chrobrego i Szczecin, där den fick namnet Skania. Den 1 september samma år började den trafikera linjen Świnoujście–Ystad, vilket satte en ny standard för resor på Östersjön. Än idag är Skania ett av Unity Lines viktigaste fartyg, och symboliserar den framgångsrika föreningen av tradition och modernitet.

Oförverkligade varvsplaner

Med tanke på den ständigt ökande efterfrågan på gods- och passagerartransporter inledde Polska Żegluga Morska ett ambitiöst projekt för att bygga två ro-pax-färjor vid Stocznia Szczecińska Nowa. De planerade fartygen, Piast och Patria, skulle tas i drift mellan 2010 och 2011.

Tyvärr innebar varvets nedläggning 2009 att kontraktet förlorade sin giltighet. Drömmen om två helt nya färjor fick därmed ge vika för andra prioriteringar.

EuroAfrica: nya förvärv och investeringar

Även om Polska Żegluga Morska är majoritetsägare av Unity Line, hanterar EuroAfrica Shipping Lines vissa av företagets investeringar inom färjesegmentet.

År 2018 tog EuroAfrica in färjan Copernicus (tidigare Puglia) till flottan och genomförde en omfattande modernisering, inklusive nya restauranger och interiörer designade av Rafał Olbiński.

Idag trafikerar Copernicus linjen Świnoujście–Trelleborg, och från 2024 har Unity Lines flotta också utökats med Epsilon – en pålitlig italienskbyggd färja som tidigare trafikerade linjer på Irländska sjön.

Tre decennier av sjöfart och ett nytt kapitel

I denna jubileumsserie av artiklar har vi presenterat olika sidor av Unity Line: från pionjärfärjan Polonia och dess byggprocess, genom utvecklingen av nya linjer och flottmodernisering, till framtidsplaner. Tre decennier av Unity Lines verksamhet visar att med beslutsamhet, öppenhet för förändring och höga krav på sig själv kan man effektivt möta både marknadens och passagerarnas ständigt växande behov.

Denna historia – fylld av utmaningar, framgångar och innovation – har lett oss fram till idag, när Unity Line firar sitt 30-årsjubileum.

Idag, när företaget går in i en ny era, bygger det inte bara på sitt rika arv, utan ser även djärvt mot framtiden, förbereder sig för att införa de mest moderna och miljövänliga färjorna på Östersjön. Det är det bästa beviset på att Unity Line fortsätter att förbinda Polen med Skandinavien på ett innovativt, säkert och miljövänligt sätt.

När som helst kan du följa med på vår sjöfärd. Välkommen ombord!