Unity Lines tillkomst

Företaget Unity Line bildades genom ett samarbete mellan två aktörer: Żegluga Polska S.A. (en del av PŻM-gruppen) och EuroAfrica Shipping Lines (ESL). Idén bakom företagets grundande var att skapa en stark och enad polsk färjeoperatör som skulle förbinda vårt land med Skandinavien. För att samla alla polska rederier i projektet bjöds även Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) in att delta. Tyvärr drog sig PŻB till slut ur samarbetet och ansåg investeringen vara för riskabel. Som tur var avskräckte inte detta initiativtagarna från att driva projektet vidare.

Från gemensam idé till de första överfarterna

Unity Line grundades officiellt den 1 april 1994. Trots att datumet sammanföll med första april… var det inget skämt! Företagets färjeverksamhet inleddes den 1 juni 1995 med lanseringen av den modernaste färjan på Östersjön vid den tiden – m/f Polonia.

Redan från start visade Unity Line att de satsade på modernitet, dynamisk utveckling och högkvalitativa tjänster. Det är dessa värden som fortfarande utgör företagets grundpelare.

Unity Lines första flotta

I början hade Unity Line tre färjor som trafikerade rutten Świnoujście–Ystad:

● m/f Polonia – passagerar-, bil- och tågfärja
● m/f Mikołaj Kopernik – tåg- och bilfärja
● m/f Jan Śniadecki – tåg- och bilfärja

Den moderna Polonia blev snabbt företagets flaggskepp, medan de äldre fartygen (Mikołaj Kopernik och Jan Śniadecki) säkerställde transporten av gods.

Ett nytt företag byggt på gedigen erfarenhet

Även om Unity Line är ett projekt från 1990-talet, sträcker sig dess rötter långt tillbaka i tiden. Polska Żegluga Morska (PŻM) hade vid den tiden redan lång erfarenhet av färjetrafik, eftersom den första reguljära linjen mellan Polen och Skandinavien mellan Świnoujście och Ystad etablerades redan på 1960-talet. Företagets färja Gryf gjorde sin jungfruresa på denna rutt den 20 juni 1967. Under sommarsäsongen avgick färjan dagligen (avresa från hamnen kl. 12.00, återkomst kl. 07.00 nästa dag). Under lågsäsongen seglade Gryf fem gånger i veckan.

Färjeförbindelsen blev snabbt en stor framgång, och en våg av turister från Skandinavien strömmade till den polska kusten. Szczecin, den största staden i regionen, fylldes med besökare från norr, och i den berömda restaurangen Kaskada hördes svenska talas överallt – särskilt under helgerna.

Organisationsförändringar och nya möjligheter

År 1970, i samband med en omorganisering av handelsflottan, överförde PŻM alla sina färjelinjer (tillsammans med fartygen) till Polskie Linie Oceaniczne (PLO) i Gdynia. Fram till 1976 (då Polska Żegluga Bałtycka grundades i Kołobrzeg) var PLO den enda polska färjeoperatören. Med tiden utvecklades EuroAfrica Shipping Lines från PLO:s avdelning i Szczecin. Det var just EuroAfrica, i samarbete med PŻM, som spelade en avgörande roll i grundandet av Unity Line många år senare.

Polonia kunde ha haft en föregångare!

Få känner till att idén om att introducera en ultramodern färja i Polen föddes inom PŻM redan 1985. Färjan skulle hålla en liknande standard som Polonia, och ett kontrakt på dess byggnation undertecknades med det svenska varvet Kockums. Men de turbulenta förhållandena under 1980-talet ledde till att PŻM, trots säkrad finansiering, inte fick regeringens godkännande för importen (den så kallade importlicensen). Därmed föll hela projektet.

Konsekvenserna av Jan Heweliusz-tragedin

Den nedlagda idén återupplivades efter 1993, när färjan Jan Heweliusz – som tillhörde EuroAfrica – tragiskt sjönk. Katastrofen gjorde det tydligt hur viktig en ny och säker färja var för att täcka behovet på linjen Świnoujście–Ystad.

– Vi var medvetna om detta och förde därför samtal med Polska Żegluga Morska, minns dåvarande ESL-direktören Włodzimierz Matuszewski.

Förhandlingar med norrmännen

Enligt den nu avlidne Franciszek Makarewicz, PŻM:s verkställande direktör mellan 1991 och 1994, kom förslaget att bygga en modern färja från norska affärspartners. PŻM befann sig då i en ekonomiskt svår situation, men norrmännen var så angelägna om projektet att de erbjöd mycket förmånliga lånevillkor. Just detta kontrakt möjliggjorde byggandet av m/f Polonia, som 1995 blev hela den polska färjeflottans stolthet – men mer om detta berättar vi i nästa artikel.

Vad händer härnäst?

Så ser bakgrunden till Unity Line ut – företaget som satte färjetrafikens utveckling i fokus och gjorde Polonia till en milstolpe. I kommande artiklar, som en del av företagets 30-årsfirande, kommer vi att gå på djupet med byggandet av denna banbrytande färja. Vi kommer också att bjuda på spännande fakta och berättelser om Unity Lines vidare expansion.

Vi ser redan nu fram emot att ta dig med på en fortsatt resa genom minnenas hav!